torsdag 13. oktober 2016

Førjulstur til Bergen

 
 
 
 



Vi reiste alltid en liten tur til Bergen før jul for å se juleutstillingene. Turen gikk med godstog, og reisen startet i 20-tiden om kvelden. Vi satt oppe hele natten og forsøkte å gjøre det så komfortabelt som mulig. Likevel var vi temmelig sløve og trøtte når toget omsider ankom Bergen grytidlig om morgenen. Vi ventet på venterommet til kafeen åpnet. Kaffe, kakao og noen supre smørbrød fikk øynene til å åpne seg. De andre sansene bråvåknet da vi kom ut på gaten med trafikken av lastebiler og skranglende kjerrer med hester foran på gater belagt med runde brostein. Det var kaldt og småsurt og vi var kanskje ikke helt i toppform etter natten på toget.
 
Mor skulle naturligvis til friserdamen for å ordne julepermanenten.  I mellomtiden gikk far og jeg til Vågen for å se på båtene. Dette var nok vårt høydepunkt denne dagen. Etter et par timers venting på mor, kunne vi ta en felles hvilepause på kafe, der vi nøt utsikten og folkelivet.

Med livet så vidt i behold, skjelvende av skrekk, klarte vi å krysse trafikkerte gater slik at vi kunne gå inn  i Berstadhuset. Her fikk jeg handlet mine hemmelige gaver til mor og far, og de fikk besørget sine ærender pluss litt ekstra snop til forrådet på fjellet.

Etter enda en natt på godstoget, var vi ved 8-tiden om morgenen omsider hjemme i Oksebotn igjen.
 
Tyssen
 

Mor var født og oppvokst i en liten grend ved fjorden forbi Bolstadøyri, Tyssen.  Stedet har et koselig lite skolehus der mor gikk på skole, og der også jeg som 6-åring fikk ble invitert til å overvære en skoletime. Jeg satt helt bakerst, med tavle og griffel hvor jeg kunne tegne  og  skrive bokstaver.  Dette var min første «skikkelige» skoledag.
En gang vi var på besøk på Tyssen hadde far med radioen.  Det var jo ingen der som hadde fått radio enda. Søndag ble nabokonene invitert til andaktsstund i stuen.

 


Bildet er lånt fra Kulturarv Voss

 

Litt mer livlig var det når nabobarna kom for å høre på barnetimen på lørdagen. Da fikk også jeg høre barnetimen på lokalradioen fra Bergen, med kjuaguttene Kallemann og  Amandus. Jeg var vant med Oskar og Truls fra Oslo.
Bestefar var  en del eldre enn bestemor. Han hadde vært i Amerika i sin ungdom og hadde litt av vært å fortelle fra den tiden han var med bygge ut jernbanen der.  Han fortsatte ved jernbanen da han kom tilbake til gamlelandet. Mange av slektningene hans ble værende i Amerika og kom aldri hjem igjen.
Det var alltid spennende å gå på tur med bestefar. I vestlandsnaturen så trær og mosegrodde steiner ut som troll og mystiske dyr,  og det var trygt og godt å bli leid av en solid arbeidsneve. Dessverre blir vi jo alle eldre, og dagen kom da bestemor og bestefar måtte flytte til en gård som onklene mine hadde, med lettere adkomst. Gården hadde kyr og hest og sauer, og ettersom jeg vokste meg større og sterkere, fikk jeg hjelpe til mer når vi kom på besøk. Det var  alltid gøy når vi skulle på stølen, med kløvhest og proviant. Vi lå da gjerne der et par dager, gikk på tur, fisket ørret og sloss med myggen. Det var skikkelig sunn stølskost med rømmekolle, stekt småørret og prim!
 




 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar